english version

05-11-2009

03-10-2009

wersja polska

1315 Stanisław Wayszczuk
(a może 1315 oraz 1315a)?



----- Original Message -----
From: "JaWa" <jawa@internetmail.pl>
To: "Waldemar Wajszczuk" <waldemar@wajszczuk.v.pl>
Sent: Monday, June 22, 2009 4:06 PM
Subject: 1315 Stanisław ( a może 1315 oraz 1315a )

Witam Panie Waldemarze,

Dzisiaj podczas przeglądania drzewa genealogicznego doszedłem do wniosku, że umieszczony na drzewie 1315 Stanisław Wayszczuk (Wayszczak,Waszczak), to w rzeczywistości 2 różnych mężczyzn. P. Stanisław Wac w swoim sprawozdaniu (http://www.wajszczuk.v.pl/polski/sprawozdanie01.htm) podaje:
Dnia 14-11-1788 r. w domu nr 3 zmarła Marianna Wayszczuk - l. 30 żona Stanisława.
Dnia 04-02-1788 r. - ślub Stanisława Wayszczuka l. 30 z Teresą zd. Łuszczakowa-Olejarz l. 26
Z tego by wynikało, że Stanisław powtórnie się ożenił nim zmarła jego pierwsza żona.

Pan. Wac wyraża swoje wątpliwości w sprawozdaniu http://www.wajszczuk.v.pl/polski/sprawozdanie03.htm, cytuję:
"1. Sygn. 41 - akt nr 11 - dnia 27-01-1820 r. o godz. 4 rano we wsi Wysokie w domu nr 6 - zmarł Stanisław Waszczak l. 63 - włościanin z Wysokiego - zgon zgłosili synowie zmarłego Szczepan Waszczak - l. 37 i Jakub Waszczak l. 21 - włościanie z Wysokiego. Jak zapewne Pan zauważył - zachowuję pisownię dosłownie jak podano w akcie zgonu tj. Waszczak - a nie Wajszczak, ale na pewno dotyczy to nazwiska Wajszczuk.
Ten sam akt zgonu został powtórzony w księdze o sygn. 42 z tym, że w tej księdze na końcu był wykaz osób zmarłych w 1820 r. gdzie była rubryka dotycząca wieku zmarłych. I przy nazwisku Stanisława Waszczuka podano wiek l. 70 żył.
Dlatego moim zdaniem celowe jest przeglądać wszystkie księgi aby się upewnić, czy nie ma gdzieś błędu, czy kogoś nie pominięto."

> W nawale obowiązków zapomniałem wcześniej podziękować za przesłanie
> kolejnej płyty z filmem - obejrzałem z dużym zainteresowaniem.
> Nawet mój syn, któremu jeszcze raczej trudno przychodzi interesowanie
> się historią rodziny obejrzał film od początku do końca.
> Czy w tym roku także planuje Pan przyjazd od Polski ?
>
> Przesyłam serdeczne pozdrowienia dla Pana i Małżonki,
> Jacek


----- Original Message -----
From: Waldemar Wajszczuk
To: Stanislaw WAC
Sent: Friday, August 07, 2009 3:08 PM
Subject: Fw: 1315 Stanisław ( a może 1315 oraz 1315a )

Witam, Panie Stanislawie!

Ponownie pisze dzisiaj z prosba o pomoc.
Zalaczony list otrzymalem w czerwcu, od kuzyna z Warszawy nalezacego do galezi zamojskiej, ale nie mialem czasu sie nim zajac, z powodow opisanych w moim poprzednim liscie.


Zastanawia sie on nad osoba 1315 Stanislawa na naszym Drzewie - http://www.wajszczuk.v.pl/polski/drzewo/parafia_wielacza.htm#1315 i dochodzi do wniosku, ze sa to prawdopodobnie dwie rozne osoby. Jak sie wydaje z Pana zapiskow, my rowniez mielismy watpliwosci, ale nie udalo sie ich rozwiazac w tamtym okresie poszukiwan - http://www.wajszczuk.v.pl/polski/sprawozdanie01.htm i http://www.wajszczuk.v.pl/polski/sprawozdanie03.htm.

Warto chyba teraz przejrzec ponownie te ksiegi (a moze pojawily sie jakies nowe?) i sprobowac wyjasnic ta zagadke!
Ja sie gubie i sam nie dam rady - bede bardzo wdzieczny Panu za pomoc

Pozdrawiam serdecznie,
Waldemar
 


Przygotowali: Waldemar J Wajszczuk & Paweł Stefaniuk 2009
e-mail: wwajszczuk@comcast.net lub wajszczuk@onet.pl